Biblioteci din România (3)




Nu sunt eu așa apropiată de România, dar trebuia să fac această postare înainte să postez ceva negativ...măcar atât să apreciez la România (o să vă dați seama mai tarziu despre ce vorbesc).

O să prezint câteva biblioteci pe care le-am descoperit și eu de curând. Voiam să fac o postare legată de ”Cea mai mare bibliotecă din lume”, dar m-am gândit mai bine și am zis să mă interesez și de România, măcar atât.

Am rămas puțin surprinsă când am descoperit aceste informații, sper să vă surpind și pe voi.

1. Cea mai mare bibliotecă din România



(Biblioteca Națională a României)

Biblioteca Națională s-a clasificat în TOP 10 biblioteci uriașe ale lumii! 



Biblioteca Naţională a României (în trecut Biblioteca Centrală de Stat) este cea mai mare bibliotecă din România şi este amplasată în centrul vechi al Bucureştiului, în Palatul Bursei, în apropierea Pieţei Universităţii. De-a lungul timpului biblioteca a purtat diferite denumiri, în funcţie de regimul politic şi de puterile care s-au succedat pe parcursul celor peste 100 de ani de existenţă. Fondul bibliotecii este de aproximativ 13.000.000de unităţi bibliografice cu caracter enciclopedic. Ele sunt organizate în Fonduri curente (publicaţii româneşti şi străine – cărţi, ziare şi reviste) şi fondurile colecţiilor speciale (bibliofilie, manuscrise, arhiva istorică, periodice româneşti vechi, stampe, fotografii, cartografie, audio-vizual).


Conform istoricilor şi cercetătorilor, Biblioteca Naţională a României îşi are originea în Biblioteca Colegiului Naţional Sfântul Sava din Bucureşti, una din cele mai vechi şi reprezentative biblioteci din România. Biblioteca Colegiului Sf. Sava a fost dată în folosinţă în anul 1838, în acea perioadă fondul bibliotecii fiind de circa 1000 de volume. După Unirea din 1859, în acelaşi an, biblioteca primeşte statutul de bibliotecă naţională. Biblioteca colegiului este denumită Biblioteca Naţională şi ulterior Biblioteca Centrală.
În anul 1864 prin legea Reglementărilor publice este numită Biblioteca Centrală a Statului, denumire şi statut păstrate până în anul 1901. După acest an, până în 1955, biblioteca a fost desfiinţată, colecţiile sale fiind transferate la Biblioteca Academiei Române, aceasta primind statutul de bibliotecă naţională. În anul 1955 fondul de carte revine noii biblioteci înfiinţate, Biblioteca Centrală de Stat, principala bibliotecă publică din România.
După evenimentele din decembrie 1989, mai exact în prima lună a anului 1990, Biblioteca Centrală de Stat primeşte numele de Biblioteca Naţională a României, denumire păstrată până astăzi.



Acesta este fostul sediu al bibliotecii până-n 2012:





2. Cea mai frumoasă bibliotecă din lume


( Biblioteca Universităţii "Gheorghe Asachi" din Iaşi )



Chiar dacă în România această bibliotecă nu este cunoscută, se pare că străinii o apreciază. Mai mult de 400.000 de utilizatori au votat în cadrul unui sondaj creat pe boredpanda.com.
În momentul de faţă Biblioteca Universităţii “Gheorghe Asachi” din Iaşi (UTI) este pe locul 1 în preferinţele utilizatorilor, chiar dacă printre nominalizate se numără capodopere de pretutindeni precum: Biblioteca Colegiului Trinity din Dublin, Biblioteca Regală Portugheză de la Rio de Janeiro, Biblioteca Mănăstirii Admont, Biblioteca Naţională din Praga, Biblioteca Naţională a Franţei sau Biblioteca Congresului Statelor Unite de la Washington.
Această minunată bibliotecă a fost înfiinţată încă din anul 1948 în cadrul actualei Universităţi “Al. Ioan Cuza”.
Biblioteca deţine un număr de 962.528 documente: 522.187 cărţi, 129.332 reviste, 5.042 CD-uri, DVD-uri şi 305.967 documente tehnice.
Biblioteca Universităţii Tehnice se află în interiorul Palatului Universităţii din Iaşi, clădire ridicată în 1860 la iniţiativa domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Construcţia, situată în cartierul Copou din Iaşi, în care astăzi funcţionează universităţile „Al. I. Cuza“ şi „Gheorghe Asachi“, a ajuns la forma actuală, prin extindere, la mijlocul anilor 1930.
Pentru cei care doresc vă aducem la cunoștință că atât biblioteca cât și Aula pot fi vizitate oricând accesul turiștilor fiind gratuit.
Acest lucru a fost afirmat de către Profesorul universitar Neculai Seghedin,prorectorul instituției de învățământ superior, care a acordat un interviu postului local de radio.

Biblioteca este un spaţiu de studiu deschis în permanenţă. Are în posesie UN MILION de volume. Cele două spaţii pot fi vizitate împreună pentru că sunt într-o legătură fizică, există un balcon care face legătura între Bibliotecă şi Aulă.


Dacă pe unii îi poate mira o asemenea nominalizare, prof. univ. dr. ing. Neculai Eugen Seghedin, prorector responsabil cu activitatea didactică, explică de ce nu îl surprinde poziţionarea Bibliotecii TUIAŞI în acest clasament.

 „Este o poziţie poate surprinzătoare pentru cei care nu au vizitat această bibliotecă. Motivul este simplu: această bibliotecă, şi întregul Palat Universitar din Copou, au fost racordate încă din faza de proiectare la valorile culturale europene. Louis Blanc şi Petru Poni s-au inspirat din tot ceea ce era mai valoros la nivel european în această zonă de arhitectură academică.”




3. Bibliotecii Teleki - Bolyai


Biblioteca Teleki-Bolyai a fost construită între anii 1799-1804, sub îndrumarea directă a contelui Sámuel Teleki, fondatorul bibliotecii. Fondul de bază al bibliotecii îl constituie cele 40.000 de volume, printre care 66 de incunabule și o mulțime de opere și ediții rare din colecția personală a contelui.
Fondul „Teleki-Bolyai” a rezultat din asocierea celor două mari colecții distincte Teleki, cu un număr de 40.000 de volume și Bolyai, cu 80.000 de volume. Acestora li s-au adăugat de-a lungul timpului alte fonduri de carte și documente provenite din mai multe biblioteci tradiționale din Transilvania. ColecțiaTeleki" cuprinde, printre altele, cele 33 de volume ale Enciclopediei lui Diderot și D'Alambert, lexicoane contemporane și publicații ale unor academii și societăți științifice din Europa.




Posibil să vi se pară plictisitoare aceste biblioteci, deoarece nu se găsesc cărți ”fantasy” :)) sau alte genuri pe gustul vostru, dar mi-a plăcut să descopăr aceste informații legate de România. Măcar biblioteci să avem, dacă cititori nu...
Postarea importantă pe care vreau să o public este finalizată, dar nu știu exact când o să o public, posibil luni...sunteți curioși?

Acestea au fost câteva informații pe care am vrut să vi le aduc și vouă. Sper că nu v-am plictisit...sper că ați rămas măcar 10 până aici.

Eu am fost Tigru, ne revedem curând! 
Citiți cât mai mult până data viitoare!

You May Also Like

9 comentarii

  1. Pe mine chiar nu m-ai plictisit! Am citit tot articolul cu mare interes. De biblioteca din Iasi stiam deja, dar de celelalte doua chiar nu stiam. Sper sa vizitez macar o data in viata biblioteca din Iasi, e atragatoare si chiar interesanta! Vreau sa postezi luni, dar nu cand sunt eu la scoala! :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu auzisem doar de celelalte două, sunt din Iași și nu știam de biblioteca aia! O M G
      Îmi pare bine să văd că mai este cineva interesat de asemenea informații, mie mi-a plăcut extrem de mult să caut aceste biblioteci și câte am mai găsit, omg!

      O să postez luni seara, cred! Eu plec la 5 de acasă și nu vreau să-l programez, o să postez undeva pe la 21-22!

      xoxo

      Ștergere
    2. Atunci e bine, sper sa pot sa imi fac timp sa il citesc! <3

      Ștergere
    3. O să găsești puțin timp sau chiar mai târziu. :)

      Ștergere
  2. Chiar nu mi.as fi imaginat niciodata ca exista asa biblioteci in Romania, cu siguranta le voi include in locurile de vizitat. UGH eu luni sunt la scoala :( voi vedea cand ma intorc eventual :3
    si nu..nu ne.ai plictisit. cel putin nu din punctul meu de vedere..e frumos sa descoperi lucruri noi si despre tara noastra. mai vrem articole de genul :3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu nu știam o parte din ele, mai sunt încă 9 la fel, o să le includ și pe acelea într-o postare. Chiar nu voiam sa fac ceva legat de România, nu prea mă atarge subiectul acesta, dar am încercat să fac și genul acesta de postare, de ce nu?
      Postarea de luni o să fie mai spre seară, gen 21-22, atunci e toată lumea acasă!

      O să mai fac postări, numai să-mi vină idei :))

      XoXo

      Ștergere
  3. De biblioteca din Iasi si cea din Bucuresti stiam, de cealalta nu. Am vizitat biblioteca din Iasi si chiar e surprinzatoare.

    RăspundețiȘtergere
  4. De biblioteca din Iasi si cea din Bucuresti stiam, de cealalta nu. Am vizitat biblioteca din Iasi si chiar e surprinzatoare.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ok, deci articolul asta mi-a lasat un gust amar doar din pricina faptului ca desi avem cu ce ne mandrii nu stim sa ne folosim de aceste mijloace . Degeaba avem potential turistic antropic ( cultural-istoric ) daca nu stim sa il promovam . Eu sincer mi-as petrece cea mai mare parte a timpului liber la o biblioteca pentru ca nu as avea cum sa ma plictisesc , e imposibil , fiecare carte desi nu e fantasy are povestea ei ,trebuie doar sa avem rabdare pentru a intelege ceea ce vrea sa ne invete . Mi-a placut articolul , e genial dar faptul ca noi romanii nu putem pretuii ceea ce avem , e cel mai dezamagitor lucru posibil ....

    RăspundețiȘtergere