Recenzie: Iubire etc by Julian Barnes

Titlu: Iubire etc

Autor: Julian Barnes

An apariție: 2000

Categorie: Ficțiune/Literatură contemporană

Nr.pagini: 256

Editura: Nemira






Despre autor:

Julian Patrick Barnes (n. 19 ianuarie 1946 în Leicester, Anglia) este un scriitor contemporan britanic ale cărui romane și povestiri au fost tratate drept exemple ale postmodernismului în literatură.
Între 1957 și 1964 a studiat la City of London School, apoi în 1968 a absolvit limbi moderne la Magdalen College, Oxford. A lucrat timp de trei ani ca lexicograf pentru Oxford English Dictionary, a fost redactor literar la Times Literary Supplement și editor la New Review, în 1977.

Între 1977 și 1981 a fost editor și critic de televiziune pentru New Statesman și editor de literatură pentru Sunday Times, între 1980 și 1982, apoi a fost critic de televiziune pentru The Observer pâna în 1986. În perioada 1990-1995, Barnes a fost corespondent la Londra pentru saptamânalul New Yorker.

În prezent, locuieste la Londra si s-a dedicat exclusiv scrisului. Fratele său, Jonathan Barnes este un filosof specializat în filozofie antică.


Opera lui Julian Barnes numără peste cincisprezece volume de proză, povestiri scurte și eseuri. Prin scrierile sale, Julian Barnes și-a câștigat o reputație considerabilă ca scriitor și eseist. O parte dintre cărțile sale au fost traduse în limba româna, Editura Nemira consacrându-i o serie de autor.





Părerea mea:

Ultimul autor pe care l-am citit luna aceasta, am vrut să las cartea aceasta la urmă, deoarece este un autor mai ”delicat” pentru mine acum. Am auzit la Cristina o mulțime de laude la adresa acestui autor și m-am temut, oarecum, să citesc acestă carte. 
”Iubire etc” a fost prima carte a lui Barnes pe care am citit-o și se pare că este continuarea altei cărți, dar din câte am înțeles se pot citi și separat acestea.

Prima carte este numită ”Trois”, acolo se prezintă tot haosul din carte, începutul, spre deosebire de ”Iubire etc” unde scenele devin mai amuzante și personajul are o strânsă legătură cu cititorul. Într-un fel personajul devine narator, fiecare personaj ne prezintă gândurile lui, legate de restul personajelor. Cititorul doar se amuză pe aspectul acesta, formând astfel un cerc.




Povestea în sine este una banală, comună. Triunghiul format ”Stuart-Gillian-Oliver” e în centrul acțiunii și câteva mici personaje pe lângă.  Nu am observat nimic special la acest ”trio-ul”, despărțire, divorț, pauză, reîntâlnire, prietenie și un final comun. Finalul reprezintă despărțirea unor personaje și cuplarea (îndrăgostirea, dacă pot spune așa) a altor personaje...Nimic excepțional. Poate dacă se simțea prezența unui narator, cartea ar fi avut altă perspectivă.

Stilul autorului este complex, structurat mai bine față de ultima carte pe care am citit-o (”Cianură pentru un surâs”). În scris se simte profunzimea, întunericul, inteligența, se observă implicarea autorului, se simte ”pasiunea” lui. Acesta ar fi un avantaj al lui J.B, un avantaj pentru carte.

Am spus mai sus că dacă cartea avea un narator poate ar fi fost altfel, aș fi vrut să simt prezența unui autor, dar mi-a plăcut să văd gândurile personajelor, să văd cartea și din alte perspective. Ca în viața reală, parcă vrei să știi ce mai face X...hehe. Fiecare are ”dreptul la cuvânt”, fiecare spune tot ce-i trece prin minte, aflii ce se petrece în căpușorul fiecăruia fără să mai ”mascheze și pudreze” autorul.


Nu a fost cea mai bună alegere se pare...Asta se întâmplă când nu mă informez în legătură cu unii autori. O să mai citesc cărți de la Barnes, dar vreau să iau o pauză acum.

Trebuie să știu mai multe despre autor în special, am rămas puțin surprinsă când am observat că este un autor contemporan. Să fiu sinceră, nu știam foarte multe despre acest autor, dar este pe lista mea. Mă bucur că am reușit să citesc măcar o carte de la acest autor, chiar dacă nu a fost cea mai excepțională, am reușit să descopăr multe, nu m-a interesat povestea la cartea aceasta, m-a interesat cum este scrisă povestea. 

Nu o să regretați dacă încercați să citiți ceva de la Barnes, poate cartea mi-ar fi plăcut dacă citeam prima cartea, ”Trois”, dar nu regret nimic. 




RATING:




Cartea ”Iubire etc” de J.Barnes a fost oferită de către librăria și anticariatul Târgul Cărții pentru recenzie. Cartea poate fi comandată de pe site-ul lor. Pentru a afla totul despre cărțile apărute la ei și ofertele imense pe care le au, urmăriți pagina lor deFacebook.

Mulțumesc, târgulcărții.ro pentru o carte minunată!



Eu am fost Tigru!:)
Ține minte: Citește cu ochii tăi, nu prin ochii altcuiva!

You May Also Like

0 comentarii